donderdag 25 november 2010

Bijna goed

Eigenlijk heeft de Amazon de laatste maanden prima gereden, afgezien van de ruitenwisser en de accu. Van de zomer zijn de voorbanden vernieuwd. Die waren aan de zijkanten vrij ver weg. Je voelt meteen dat het een stuk lichter stuurt.

Net toen ik begon te denken dat het allemaal probleemloos was, ging het licht uit, letterlijk. Ik was ’s avonds onderweg toen ik een tegenligger met groot licht kreeg. Ik wilde even seinen en trapte op de lichtschakelaar. Dat was het moment dat het licht uit ging. Je weet niet hoe snel je moet stoppen als je opeens zonder licht zit, buiten de bebouwde kom, in de bossen, zonder straatverlichting. Ik verdacht in eerste instantie de grootlichtvoetschakelaar, hoewel die nog vrij nieuw is. Onder een lantaarnpaal, op een kruispunt een stuk verderop, bleek dat er geen zekering kapot was. Vervolgens toch maar, langzaam in het donker naar huis gereden. Gelukkig niet ver weg en wel met achterlichten en stadsverlichting. Thuis even verder kunnen kijken en toen bleek dat de zekering slecht contact maakte.


Kort daarna bleek dat de accu niet oplaadde. Meestal is dit een reactie op een defect. Nu wist ik niet of het de dynamo of de laadstroomregelaar was. Ik heb de dynamo en de spanningsregelaar weggebracht om door te laten meten, dat was een dag later klaar. Er is een koolborstel vervangen en nu doet hij het weer. Althans, beneden de 110 km/per uur. Daarboven gaat het laadstroomlampje branden. Of dat nu betekent dat hij niet laadt, moet ik nog uitzoeken. Voorlopig ga ik er nog van uit dat het ligt aan de manier waarop het laadstroomlampje werkt. Dat gaat uit van een soort evenwicht en ik denk dat dat verstoord is

Geen opmerkingen: